lördag 8 december 2007

Kaklet färdigt





Här är några lördagsbilder från mitt hem. Det sista färglagret just rollats på kaklet. Snart ska bänkskivan oljas med mörkare pigment. Jag har just fått fram mina jullådor och funderar på hur jag ska pynta. Här är julgransdekorationer. Julkrubbefigurer från Söstrerne Gröne på Ströget i Köpenhamn. De överlevde tågresan för två år sedan, men frågan är om de inte går en säker död till mötes. Den lilla foten på bilden vill sååå gärna sparka på förpackningen.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hoppas det är ok att jag länkar till dig?

Malin Inspiraion & design

Lotten sa...

Det ser ju jättebra ut med färgen på kaklet. Blir nog supersnyggt med mörkare bänkskiva ;-)

Julkrubbefigurerna var ju oxå jättefina.... du får sätta dem på vandal-säker höjd! Hi, hi...

Maria sa...

Du får sätta krubbfigurerna högt upp i några år...de såg så fina ut!

Ett stenkast från Fyndet sa...

Målat på kaklet? Jättefint! Vad använder man för färg då?? Det skulle nog vara ett lyft för vårt kök.

Hus och torp sa...

lotten - tack. Vi får nog hänga dem högt upp.

maria - Ja det får vi nog göra.

alacs - Man kan göra på olika sätt. Vi målar direkt med en kakel-färg. Den heter Plasti-kote och är vattenbaserad, så det luktar inte så mycket. Alternativet är att grunda med oljebaserad färg och sedan måla över med valfri färg. Vi använder skumgummiroller så att det blir slätt. Det finns också spray-färger att använda. men det kan vara svårt att hålla damm borta och vid minsta dammkorn syns.
Allt i hemmet har gjort ett av kakelfärger. Jag vet tyvärr inte i vilket nummer, för vi har bara en kopia av testet.

Persiljas Hus sa...

Vad fint det blev!!! Ser proffsigt ut!

Ett stenkast från Fyndet sa...

Tack för info om kakelfärg. Ska kolla det - verkar verkligen intressant i väntan på den stora renoveringen!