onsdag 24 oktober 2007

Projekt köksluckor

Jag gör lite för mycket på veckorna så idag ska jag bara vara hemma och vila... och kanske greja med tvätten. Lilla A uppskattar att vara ute och träffa andra och blir riktigt uttråkad av att bara vara hemma. Det finns så många att vara social med, men jag pallar inte riktigt med i det här tempot. Jag klagar alltså inte över att vara föräldraledig för det är väldigt roligt, men man måste hitta en bra balans.

Nu har jag nästan glömt av vårt nästa projekt här hemma: köksluckorna. Nu när vi äntligen har bestämt hur vi ska göra, så travar jag omkring med vagnen överallt att jag liksom glömmer bort dem. Konstigt, för jag har väldigt länge försökt att acceptera de halmgula luckorna, men för några veckor sedan bestämde vi oss för att vi skulle lämna in dem på sprutmålning. Det spelade liksom ingen roll hur många tyger jag släpade hem med som skulle matcha eller förvilla bort intrycket av luckorna. De lyste lika hopplöst halmgula i vilket fall. Visst man kan måla dem själva också, men det är bara att inse att det inte är värt allt besvär. Maken tyckte att vi kunde vänta ett tag innan vi kanske bytte ut hela köket. Så visade det sig att "ett tag" i hans vokabulär inte bara betydde några månader eller ett år, utan flera år! Men jag kände mig så besvärad av halmgult att det inte gick att vänta i flera år. Kan ni tänka er att mäklaren, som vi köpte huset av, beskrev kombinationen terrakotta kakel och halmgula luckor som en läcker matchning. Var hon färgblind, eller vad?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kajsa! Tack för titten på min blogg - självlart är det helt ok att länka. Så trevligt det låter med hus och torp. Jag ska titta lite mer nu om jag hittar några bilder från ditt torp! :-)
Lycka till med köksluckorna!

Lotten sa...

Halmgult ihop med terracotta låter inte som en höjdare.... kanske hon var färgblind ändå :o)

Vet du vad det kostar att sprutlacka köksluckorna? Jag är nämligen grymt sugen på att göra detsamma med våra.... hoppas inte att mannen läser det här nu ;-)

Ha det gott! Kram Lotten.

hus och torp sa...

Kristina - Tack för kommentaren. Jag har ännu inte lagt upp så många bilder på torpet, men det kommer framöver.

Lotten - Jag ringde ett företag i våras och kollade priser. De uppsakttade det till 5000 för ett kök i vår storlek, men om det är reliefmönster kostar det lite mer. Tyvärr är det lite relief i vårt kök, så det kommer att kosta lite mer ändå. Man lämnar först in en lucka och så skrapar de bort färgen och gör ett test om det över huvudtaget går att måla. Har man otur går det inte och man har en förstörd lucka. Men man kan alltid måla "testluckan" och övriga köket för hand om man vill. Man får inga penseldrag om man målar med oljefärg och en slät roller som finns i färghandeln. Jag läste ett gammalt nr av Sköna hem på nätet där det stod just om målning av köket. Jag kan kolla om jag hittar den.

Maria sa...

Vilken färg ska de bli då?? (frägar nyfiken i en strut...)

hus och torp sa...

Jag känner mig lite tråkig när jag säger att det nog blir vita luckor. Men det blir lite roligare väggar till, hoppas jag.

Lotten sa...

5000 kronor lät ju ganska överkomligt ändå måste jag säga.... Vi fick med ett par extraluckor till köket när vi byggde så jag kan ju faktiskt testa på en sådan och se hur det blir ;-) Vitt hade jag tänkt mig med...

Ha en trevlig helg! Kram Lotten.

Anonym sa...

Mäklare som vill sälja har definitiv gått i samma skola - all skit som visas är antingen "harmoniserad", "tidstypsik","väl underhållet" eller "gedigen ursprungsstil"... 5.000 låter väl ok, i jmf med vad nya luckor skulle kosta!